Sinds 1 augustus gaan reizigers vertrouwd onderweg met ievo: een samenwerking tussen vervoerscentrale Munckhof en de vervoerders Trevvel en Willemsen de Koning. Het contract met regiotaxi-vervoerder Noot liep 31 juli af, waardoor andere bedrijven zich in konden schrijven voor het nieuwe contract. Dat gaf ons gelijk de kans het anders aan te pakken. Wat is er veranderd? Rogplus beleidsadviseur Ilse de Jonge en inkoper Marco Kranenburg vertellen.
Lees hieronder verder
Hoe pakt Rogplus het met ievo anders aan?
Ilse legt uit: “De regiotaxi was bedoeld om veel mensen van A naar B te brengen. Daarom waren er veel stops onderweg en de reistijden hierdoor langer. Met ievo zetten we de reiziger op de eerste plaats.”
Marco vertelt verder: “Vroeger zaten de vervoerscentrale en de vervoerder in dezelfde organisatie. Nu zijn het verschillende organisaties. De vervoerscentrale denkt nu niet meer aan zoveel mogelijk ritten combineren. Maar vooral: hoe breng ik iemand zo goed mogelijk van de ene plek naar de andere. Ievo stelt ook andere manieren van reizen voor, als dat mogelijk is voor de reiziger.”
Is te laat komen nu voorbij?
“De reisadviezen van ievo helpen reizigers kiezen hoe ze willen reizen”, legt Marco uit. “We hopen dat mensen alleen een ievo-rit boeken als er geen andere reisoptie is. Als er minder ritten geboekt worden, denken we dat ievo vaker op tijd is. Maar we kunnen niet beloven dat dit altijd zo is. Want in het hele land zijn er te weinig chauffeurs. Ook groeit het aantal ouderen en zijn er meer files.”
Hoe werkt dat, een reisadvies van ievo?
“Als je een vervoerspas van ievo hebt, kun je ievo bellen om een rit te boeken,” legt Ilse uit. “De telefonist krijgt informatie over je via die pas. Bijvoorbeeld of je een rollator hebt, of er een auto of bus moet komen, of je voorin of achterin moet zitten en of er iemand meegaat. We gebruikten dit soort informatie over reizigers al, maar doen dat nu uitgebreider. En niet alleen voor de ritten met ievo.
“Want met die informatie geeft ievo persoonlijk reisadvies. Bijvoorbeeld of je deels met het openbaar vervoer of een scootmobiel kunt reizen. Of met een vrijwilligerstaxi, zoals Argos Mobiel, die ritten maakt tot zes kilometer. Of misschien kun je zelfs helemaal alleen reizen. Ievo denkt mee over de mogelijkheden, rekening houdend met je beperking en de route.”
Het gaat erom dat mensen die echt ievo-vervoer nodig hebben, dat kunnen blijven gebruiken.
Is dat niet gewoon bezuiniging?
Marco legt uit: “Nee, het gaat erom dat mensen die echt ievo-vervoer nodig hebben, dat kunnen blijven gebruiken. Want bedenk je geen oplossingen voor de uitdagingen van deze tijd? Dan kunnen mensen straks nergens meer naartoe.
“Ook helpt het mensen om zo zelfstandig mogelijk te blijven en meer zelfvertrouwen te krijgen. Daarom gaat ievo later ook cursussen geven om met het openbaar vervoer te reizen. En als er onderweg problemen zijn, kunnen reizigers altijd bellen naar de vervoerscentrale voor hulp. Uiteindelijk voel je je veel vrijer als je zelf onderweg kan, met een beetje hulp van ievo.”
Rogplus Magazine september