“In zo’n beetje iedere flat staan er mensen op de wachtlijst voor een scootmobiel”, zegt Rogplus-consulent Tom Ernst. “Maar kun je ‘m niet binnen wegzetten? Dan moeten we helaas ‘nee’ verkopen.” Want een scootmobiel gaat bij vocht snel roesten vanbinnen, en daardoor kapot. Dan kan er ook kortsluiting ontstaan. “Onwijs jammer”, vindt hij. Daarom kwam hij in actie voor de eerste deel-scootmobielen van Nederland: in onze regio.
Meteen flats om het proefproject te starten
Gelukkig waren de woningcorporaties Waterweg Wonen en Woonplus Schiedam net zo enthousiast over zijn idee. Zo had hij meteen flats om z’n proefproject te starten.
De Billitonflat in de Vlaardingse Indische buurt doet als eerste mee. Kom je er binnen? Dan vind je rechts naast de liften de ingang naar de stalling voor scootmobielen. Daar waar eerst het rommelhok was. Twaalf scootmobielen staan erin, op twaalf keurig geverfde vakken. Ieder met een eigen stopcontact. Zeven zijn er privé. De eigenaren huren hun plek van Waterweg Wonen. Die zorgde ook voor de verbouwing van rommelhok tot stalling.
De andere vijf scootmobielen en plaatsen zijn van ons en bedoeld om te delen. Tom: “We bouwden gps en een digitaal slot op deze scootmobielen. Bewoners die aan de voorwaarden voldoen, kunnen er een reserveren via de minicomputer in de stalling. Die is hartstikke gebruiksvriendelijk. Zo zijn ze er zeker van dat ze op pad kunnen.”
Flats staan in de rij
De flats staan nu al in de rij om mee te doen. Tom lacht: “Ik moet gewoon m’n best doen om de proef af te maken.” Zo doet ook een nieuwbouw-flat voor ouderen in de Buurttuin in Schiedam mee: een samenwerking met Woonplus. Daarnaast een flat aan de Fazantlaan in Vlaardingen. En er volgen er nog twee in Maassluis.
De test duurt tot begin 2024. Na die tijd besluiten Tom en z’n projectteam of ze doorgaan. En in de tussentijd onderzoeken ze wat er technisch nodig is om scootmobielen buiten te kunnen parkeren. Tom: “Dat zou het allermooiste zijn.”
De drie grootste voordelen
1. Meer mensen sneller mobiel
Er is een groot stallingsprobleem voor scootmobielen. Een stalling is een voorwaarde om er een via ons te krijgen. Dat probleem wordt alleen maar groter. We worden ouder, waardoor meer mensen een scootmobiel nodig hebben. Ook is de levertijd langer, onder andere door te weinig personeel. Door scootmobielen en stallingen te delen, kunnen meer mensen sneller de deur uit.
2. Veilige flats
Door te weinig stallingsruimtes in flats, staan (zelf gekochte) scootmobielen vaak in de centrale hal, op de galerijen, achter een trap… Terwijl dat niet mag: het levert brandgevaar op en blokkeert vluchtroutes. Door scootmobielen te delen, zijn er minder nodig. Dan passen ze vaak wel in een stallingsruimte. Zo leveren deel-scootmobielen veilige flats op.
3. Goed voor het milieu en de portemonnee
Gemiddeld rijden mensen vijftien kilometer per week met hun scootmobiel. Deel je ‘m met anderen? Dan hoeven er minder nieuwe gemaakt te worden. Een nieuwe scootmobiel kost minimaal € 2.500. Met ons systeem voor reserveringen zien we ook precies waar er hoeveel nodig zijn. Ook hoeven we minder privé-bergingen aan te passen voor een scootmobiel. Denk aan elektriciteit regelen, de ingang breder maken en een apparaat plaatsen om de deur automatisch te openen. Zoiets kost gemiddeld € 3.000.Scootmobielen delen, is dus goed voor het milieu en de portemonnee.
Rogplus magazine april 2023